Wolne miejsca w zerówce i klasie pierwszej.  Zapraszamy!



Biblioteka

Godziny pracy biblioteki :

poniedziałek8:00 – 15:00
wtorek8:00 – 15:00
środanieczynna dla wypożyczeń
czwartek8:00 – 15:00
piątek8:00 – 15:00

Biblioteka znajduje się na parterze szkoły. Zajmuje 2 pomieszczenia (p. 8, 9), w których funkcjonują:

  • wypożyczalnia - uczniowie mają częściowy dostęp do zbiorów; samodzielnie mogą wybierać książki z zakresu literatury pięknej,
  • czytelnia - dysponuje 30 miejscami dla czytelników; można tu skorzystać ze słowników, encyklopedii lub przeczytać ciekawy artykuł w czasopiśmie;
  • Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej, które powstało w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską - wyposażone jest w 4 komputery, skaner, drukarkę oraz zestaw programów edukacyjnych (multimedialny atlas, encyklopedie, słownik).

Biblioteka oferuje:

  • różnorodne źródła wiedzy,
  • bogaty wybór literatury pięknej,
  • pomoc w wyszukiwaniu potrzebnych materiałów.


Biblioteka organizuje:

  • konkursy wiedzy o Patronie szkoły,
  • wystawy prac uczniów,
  • spotkania z ludźmi tworzącymi kulturę,
  • zajęcia z edukacji czytelniczo-medialnej.


Nauczyciele bibliotekarze:

  • mgr Barbara Bolesta,
  • mgr Krystyna Mędrala

Historia

Biblioteka Szkoły Podstawowej nr 15 w Warszawie powstała w 1959 roku, wraz z utworzeniem szkoły. Przez lata swego istnienia zmieniała swą lokalizację: początkowo mieściła się na 2 piętrze, potem na parterze, gdzie zajmowała 2 pomieszczenia - jedno przeznaczone na wypożyczalnię, drugie, mieszczące ok. 15-18 czytelników - na czytelnię.

Księgozbiór biblioteki był ciągle wzbogacany o lektury szkolne, literaturę dziecięcą i młodzieżową oraz literaturę popularnonaukową, chętnie wykorzystywaną przez nauczycieli na zajęciach lekcyjnych.

W roku 1999 zbiory biblioteki liczyły ok. 17,500 woluminów. W tym samym roku biblioteka otrzymała 2 komputery – 1 do czytelni, z którego chętnie korzystali wszyscy uczniowie naszej szkoły, drugi przeznaczony został do prac biblioteczno-technicznych. Zakupiony został również program biblioteczny SOWA i rozpoczęto proces komputeryzacji.

W wyniku reformy systemu oświaty w roku 1999 w Szkole Podstawowej nr 15 przy ul. Angorskiej 2 powstało Gimnazjum nr 18. W następnym roku biblioteka otrzymała 2 większe pomieszczenia, które zostały wyremontowane. Biblioteka została też wyposażona w telewizor, odtwarzacz video i 4 komputery dla czytelników.

25 czerwca 2004 roku zakończyła działalność Szkoła Podstawowa nr 15 i w związku z tym nastąpiła również likwidacja biblioteki. Znaczną część zbiorów przekazano innym bibliotekom szkół podstawowych, część przejęła biblioteka Gimnazjum nr 18. Biblioteka otrzymała nowoczesny wystrój.

Oprac. Barbara Bolesta


Regulaminy

 

Regulaminy

Regulaminy obowiązujące w bibliotece:

  • Regulamin korzystania z czytelni szkolnej
  • Regulamin korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej
  • Regulamin korzystania ze stanowisk komputerowych Multimedialnego Centrum Informacji w Gimnazjum nr 18

Regulamin korzystania z czytelni szkolnej

  1. Prawo do korzystania z czytelni mają wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.
  2. Warunkiem skorzystania z czytelni jest:
    • pozostawienie w szatni okryć wierzchnich a teczek na stelażu i okazanie nauczycielowi bibliotekarzowi legitymacji szkolnej, identyfikatora lub innego dokumentu;
    • wpisanie się do księgi odwiedzin – wpis ten stanowi zobowiązanie czytelnika do przestrzegania regulaminu.
  3. W czytelni obowiązuje cisza.
  4. Wypożyczone materiały biblioteczne należy szanować, a w przypadku zauważonych uszkodzeń należy je zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi.
  5. Gdy czytelnik zniszczy lub zgubi wypożyczone materiały biblioteczne zobowiązany jest do ich odkupienia.
  6. Nie wolno wynosić czasopism i książek poza czytelnię.
  7. W czytelni nie należy spożywać posiłków i pić napojów.
  8. Uczeń ma obowiązek stosować się do wskazówek i poleceń nauczyciela bibliotekarza.
  9. Warunkiem skorzystania ze stanowiska internetowego jest uzyskanie zgody nauczyciela bibliotekarza i okazanie mu dokumentu ze zdjęciem.
  10. Czytelnik powinien znać regulamin i stosować się do jego wymagań.

Regulamin korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej

  1. Prawo do korzystania z wypożyczalni mają wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.
  2. Ze zgromadzonych w bibliotece zbiorów można korzystać:
    • wypożyczając je do domu,
    • czytając lub przeglądając w czytelni.
  3. Jednorazowo można wypożyczyć 2 książki na okres 1 miesiąca.
  4. Jeżeli czytelnik zamierza dłużej korzystać z książki powinien przed upływem terminu zwrotu ksiązki zgłosić się do biblioteki w celu jego przedłużenia.
  5. Wypożyczone książki należy chronić przed zniszczeniem lub zagubieniem.
  6. Czytelnik wypożyczając książki powinien zwrócić uwagę na ich stan, a zauważone uszkodzenia zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi.
  7. W przypadku zagubienia lub zniszczenia książki czytelnik powinien odkupić taką samą lub wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza.
  8. Czytelnik zobowiązany jest zwrócić wypożyczone książki do biblioteki przed końcem roku szkolnego.
  9. Uczeń kończący szkołę oraz w przypadku zmiany szkoły zobowiązany jest zwrócić książki do biblioteki i potwierdzić rozliczenie z biblioteką podpisem na karcie obiegowej.
  10. Zwrot wypożyczonych książek po terminie pociąga za sobą następujące konsekwencje:
    • indywidualne upomnienie przez bibliotekarza lub wychowawcę,
    • 2 punkty ujemne zgodnie z § 41 p. IV WSO po upływie 1 miesiąca od przewidywanego terminu zwrotu,
    • Kary pieniężne w wysokości 1 zł za każdy tydzień zwłoki po upływie 2 miesięcy od przewidywanego terminu zwrotu..
  11. Czytelnik zobowiązany jest do zapoznania się z treścią regulaminu i potwierdzenia podpisem na karcie jego znajomości.

Regulamin korzystania ze stanowiska internetowego w czytelni szkolnej

  1. Z dostępu do sieci Internet mogą korzystać wszyscy uczniowie Gimnazjum nr 18 w Warszawie.
  2. Sieć można wykorzystywać wyłącznie w celach edukacyjnych tj.: wyszukiwanie materiałów do konkursów szkolnych, odrabianie prac domowych, wzbogacanie zasobu informacji na określony temat.
  3. Ze stanowiska internetowego mogą korzystać jednocześnie najwyżej 2 osoby.
  4. Skorzystanie z sieci Internet będzie możliwe po pozostawieniu nauczycielowi bibliotekarzowi legitymacji szkolnej lub innego dokumentu za zdjęciem.
  5. W czytelni obowiązuje cisza.
  6. Uczeń, który chce skorzystać z sieci Internet, powinien z wyprzedzeniem zgłosić swój udział, zapisując się w zeszycie rezerwacji pod określoną datą. Bez rezerwacji z sieci można skorzystać tylko wtedy, gdy stanowisko będzie wolne.
  7. Maksymalny czas użytkowania stanowiska wynosi 30 minut.
  8. W ciągu dnia uczeń ma prawo jeden raz skorzystać z sieci Internet.
  9. W przypadku łamania regulaminu uwagi będą odnotowywane w zeszycie spostrzeżeń. Informacja ta będzie przekazywana również wychowawcy klasy.
  10. Zabrania się korzystania z własnych nośników informacji (dyskietki, płyt CD itp.).
  11. Zabrania się kopiowania programów znajdujących się w komputerze.
  12. Nie wolno dotykać lub odłączać jakiegokolwiek okablowania w komputerze.
  13. Nigdy nie przesuwamy komputera, gdy jest włączony do sieci.
  14. Do jednostki centralnej, klawiatury, monitora nie wolno wrzucać jakichkolwiek przedmiotów. Należy chronić je przed urządzeniami wyposażonymi w elementy magnetyczne.
  15. O wszelkich nieprawidłowościach w pracy komputera należy poinformować nauczyciela bibliotekarza.
  16. Za wszelkie uszkodzenia wynikłe ze świadomego działania ucznia odpowiedzialność ponoszą rodzice.
  17. Uczeń, który 2 razy złamie regulamin, zostanie ukarany dwumiesięcznym zakazem korzystania z sieci.

Oprac. Barbara Bolesta

 


ICIM

ICIM w Gimnazjum nr 18

Od 2006 r. w bibliotece szkolnej naszego gimnazjum działa Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM) dzięki realizacji projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej: "Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej w Bibliotekach Szkolnych i Pedagogicznych", współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Biblioteka Gimnazjum nr 18 uzyskała we wrześniu 2006r. 4 stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu i wielofunkcyjne urządzenie sieciowe wielofunkcyjne (drukarka, skaner) oraz oprogramowanie multimedialne:

  • Encyklopedię PWN,
  • Wielki multimedialny atlas świata PWN,
  • Słownik języka polskiego,
  • Słownik ortograficzny,
  • Słownik poprawnej polszczyzny,
  • Słownik wyrazów obcych.

EFS Europejski Fundusz Społeczny

Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej służy przede wszystkim celom edukacyjnym. Użytkownicy mogą poszukiwać w Internecie lub w encyklopediach multimedialnych informacji potrzebnych do wykorzystania na lekcjach i innych zajęciach oraz mogą tworzyć własne dokumenty i prezentacje oraz korzystać z dostępnych w bibliotece programów edukacyjnych.

Czytelnia

Wyposażenie w sprzęt, taki jak telewizor, odtwarzacz dvd i odtwarzacz wideo sprzyja prezentacji uczniom programów edukacyjnych, obrazujących wprowadzane treści.
Szczegółowe zasady korzystania z ICIM określa regulamin.

Czytelnia

Po ukończeniu kursu ‘Opiekun szkolnego centrum multimedialnego i informacyjnego’ opiekę nad centrum pełnią nauczyciele bibliotekarze: Barbara Bolesta oraz Krystyna Mędrala.

Komputeryzacja Biblioteki Gimnazjum nr 18

W 2006 roku nastąpiła intensyfikacja prac nad stworzeniem bazy danych zbiorów bibliotecznych i automatyzacją procesów bibliotecznych w programie SOWA.

Proces komputeryzacji, znacznie usprawnił działalność informacyjną biblioteki. Umożliwił powstanie dodatkowych źródeł informacji o zbiorach bibliotecznych – utworzone zostały komputerowe katalogi i kartoteki.

Oprac. Barbara Bolesta


Zbiory

Zbiory

Zbiory Biblioteki Gimnazjum nr 18

Zbiory Biblioteki Gimnazjum nr 18 tworzą: książki, czasopisma, kasety VHS, kasety audio, płyty CD oraz multimedia. Księgozbiór jest w całości opracowany elektronicznie w programie komputerowym SOWA. Użytkownicy biblioteki mogą wyszukiwać pozycje za pomocą katalogów: alfabetycznego, tytułowego, rzeczowego wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD), haseł przedmiotowych, sygnatury, działów, identyfikatora, nr ISBN oraz wg serii wydawniczych i wydawców.

Lektury gimnazjum są wydzielone na oddzielnych półkach, natomiast pozostałe zbiory są rozmieszczone na półkach wg klasyfikacji UKD.

Biblioteka

Biblioteka Gimnazjum nr 18 posiada ponad 19,5 tys. egzemplarzy zbiorów. Oferuje swoim czytelnikom bogaty wybór książek, zbiorów specjalnych oraz innych dokumentów przydatnych uczniom, nauczycielom i rodzicom. Użytkownicy biblioteki mają do dyspozycji księgozbiór podręczny złożony z encyklopedii, słowników oraz informatorów. Księgozbiór podręczny jest udostępniany na miejscu.

Zbiory są gromadzone zgodnie z potrzebami użytkowników.

Czytelnicy mają również do dyspozycji:

  • kasety wideo i płyty DVD z programami edukacyjnymi i adaptacjami lektur szkolnych;
  • edukacyjne programy multimedialne;
  • płyty CD oraz kasety magnetofonowe zawierające utwory muzyczne oraz pomoce dydaktyczne wzbogacające zajęcia edukacyjne;
  • dokumenty szkolne takie jak statut szkoły, WSO, regulaminy itp.;
  • czasopisma.

Biblioteka prenumeruje następujące tytuły wydawnictw ciągłych:

  • Głos Nauczycielski,
  • Przegląd Oświatowy,
  • Problemy opiekuńczo-wychowawcze,
  • Victor Gimnazjalista,
  • National Geographic,
  • Poznaj Świat,
  • Młody Technik,
  • Zdrowie,
  • Biblioteka w Szkole,
  • Języki obce w szkole,
  • Fizyka w Szkole,
  • Chemia w Szkole,
  • Matematyka,
  • Wychowanie fizyczne i zdrowotne,
  • Lider,
  • Wychowawca,

Ponadto bezpłatnie otrzymujemy czasopisma:

  • Karan,
  • Biuletyn IPN.

Oprac. Barbara Bolesta


Przydatne informacje

Przydatne informacje

Bibliografia załącznikowa.

Bibliografia to „uporządkowany spis dokumentów dobranych wg pewnych kryteriów, spełniający określone zadania informacyjne”.
Pisząc różnego rodzaju prace czy przygotowując prezentacje musimy załączyć bibliografię załącznikową, czyli podać wykaz dokumentów (książki, czasopisma, artykuły, publikacje z Internetu itp.), które wykorzystaliśmy przy tworzeniu naszej pracy.
Bibliografia załącznikowa jest integralną częścią każdej pracy. Należy umieszczać ją na końcu pracy. Opisy powinny być uszeregowane w kolejności alfabetycznej i ponumerowane.

Zasady sporządzania opisów dokumentów są znormalizowane:

  • dla książek i czasopism – norma PN-ISO z lipca 2002 roku;
  • dla dokumentów elektronicznych – norma PN-ISO-2 : 1999.;

Od 2007 r. wprowadzono obowiązek podawania w opisie nr ISBN (międzynarodowy znormalizowany numer książki) – numer ten zawiera informacje o kraju, wydawcy i o danej książce. Do końca 2006 r. numer ten składał się z 10 znaków a od stycznia 2007 r. wprowadzono 13 znaków.
Podstawowym źródłem danych dla wydawnictw zwartych (książek) jest karta tytułowa lub jej substytut (wiarygodna kopia). Dla dokumentów elektronicznych dane są przejmowanie z etykiety, okładki, opakowania lub dokumentu towarzyszącego.
Norma nie precyzuje stosowania znaków interpunkcyjnych – zasadą jest, żeby stosować przyjętą interpunkcję we wszystkich opisach konsekwentnie. Należy stosować jednolite zasady również w doborze elementów opisu, sposobu przedstawiania elementów opisu, stosowania skrótów, wyróżnienia graficznego czy kroju czcionki.

Opis bibliograficzny książki

Nazwisko i imię autora: Tytuł. Wydanie. Miejsce wydania: nazwa wydawcy, rok wydania. (Nazwa serii). ISBN – znormalizowany numer książki.
Elementy zaznaczone pogrubionym drukiem są obowiązkowe.

Przykłady :

  1. Mickiewicz Adam: Ballady i romanse. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1998. ISBN 83-205-4530-7.
  2. Słowacki Juliusz: Balladyna. Wrocław: Siedmioróg, 1995. (Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych). ISBN 83-86685-14-X.
  3. Moczarski Kazimierz: Rozmowy z katem. Wyd. 11. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 1998. ISBN 83-01-11069-4.

Gdy autor nie jest znany lub autorów jest więcej niż 3 opis zaczynamy od tytułu.

Opis bibliograficzny pracy zbiorowej

Przykłady:

  1. Bibliotekarstwo. Pod red. Zbigniewa Żmigrodzkiego. Wyd. 2 uzup. i rozsz. Warszawa: Wydaw. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1998. ISBN 83-87629-09-X.
  2. Astrid Lindgren - barwy świata dzieciństwa : materiały z sesji literackiej, Gdańsk 7-8 listopada 1996 roku. Red. Maryla Hempowicz. Gdańsk: Nadbałtyckie Centrum Kultury, 1998. ISBN 83-902090-9-8.

Opis bibliograficzny rozdziału książki.
Obowiązkowe elementy opisu:

Nazwisko i imię autora rozdziału: Tytuł książki. Wydanie. Rok wydania. ISBN. Tytuł rozdziału, numery stron.

Przykłady:

  1. Kochanowski Jan: Wszystek świat widzę : wiersze wybrane.1995. ISBN 83-85443-85-1. Fraszki, s. 138-152.
  2. Kochanowski Jan: Fraszki. 1993. ISBN 83-85904-38-7. Księgi pierwsze, s.7-[13].

Opis bibliograficzny rozdziału w pracy zbiorowej.
Obowiązkowe elementy opisu:

Nazwisko i imię autora rozdziału: Tytuł rozdziału. W: Tytuł pracy zbiorowej. Rok wydania. ISBN, numery stron.

Przykłady:

  1. Socha Irena.: Pedagogika biblioteczna. W: Bibliotekarstwo. Red. Z. Żmigrodzki. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa 1998. ISBN 83-87629-09-X.
  2. Januszewska Elżbieta: Elementy i okoliczności powstawania lęku wyrażonego w marzeniach na jawie u dzieci. W: Lęk, różnorodność przeżywania. Red. W. Tlokiński, Warszawa 1993, s.76-89. ISBN 83-7017-463-9.
  3. Bisewska Ewa: Samotność i osamotnienie w twórczości Astrid Lindgren .W: Astrid Lindgren - Barwy świata dzieciństwa : materiały z sesji literackiej, Gdańsk 7-8 listopada1996. Red. M. Hemlowicz, Gdańsk 1998.ISBN 83-902090-9-8, s.125-141.

Opis bibliograficzny artykułu z czasopisma.
Obowiązkowe elementy opisu:

Nazwisko i imię autora artykułu: Tytuł artykułu. „Tytuł czasopisma” Rok, numer czasopisma, strony.

Przykłady:

  1. Andrzejewska Jadwiga: Ryba psuje się od głowy...(W sprawie likwidatorskich zapędów wobec bibliotek szkolnych). „Biblioteka w szkole” 1993, nr 9, s. 2.
  2. Howorka Bolesław: Ustawa z mojego złego snu. „Bibliotekarz” 1997, nr 12, s. 6.
  3. Papuzińska Joanna: Astrid domowa. „Guliwer” 2002, nr 2, s. 84-85.

Oprac. Barbara Bolesta


Artykuły

Artykuły

Poniżej można ściągnąć wybrane w formacie Adobe PDF.

Byłam schizofreniczką

Edukacja wielokulturowa

Manipulacje

Myśl pedagogiczna zawarta w utworach Astrid Lindgren

Oprac. Barbara Bolesta


Aktualności

Sukces w konkursie wiedzy o Pradze Południe

Reprezentacja naszej szkoły zajęła I miejsce w Konkursie Wiedzy o Pradze-Południe. Konkurs ten został zorganizowany przez biuro senatora Marka Borowskiego we współpracy z burmistrzem Tomaszem Kucharskim oraz Urzędem Dzielnicy Pragi-Południe.

Warszawscy uczniowie znają Stare Miasto i Łazienki, spotykają się w Złotych Tarasach, dość swobodnie poruszają się po Śródmieściu, ale dzielnica, w której mieszkają nie jest im znana. Konkurs miał to zmienić. Praga Południe to część miasta związana z wieloma wydarzeniami historycznymi, przede wszystkim z powstaniem listopadowym, ale także fragment, w którym obok starej, przedwojennej podmiejskiej zabudowy wyrosły osiedla z końca XX wieku i współczesne apartamentowce. A wszystko to zatopione wśród bardzo licznych terenów zielonych. Organizatorzy konkursu chcieli przybliżyć uczniom gimnazjów historię i współczesność tej części stolicy, w której mieszkają.

Koordynatorem konkursu w naszej szkole była p. Barbara Bolesta. Stanęło przed nią zadanie przygotowania materiałów na temat historii i współczesności Pragi-Południe, organizacja i przeprowadzenie wewnątrzszkolnych eliminacji, a następnie przygotowanie trzyosobowej reprezentacji szkoły do udziału w eliminacjach międzyszkolnych i ewentualnie do dalszych zmagań w następnym etapie konkursu.

Do etapu wewnątrzszkolnego zgłosiło się 49 uczniów, spośród których 2. lutego wyłoniono najlepszy trzyosobowy zespół uczniów. Byli to Filip Skura z kl. I d oraz Marta Drabek i Kamila Nalazek, obie z kl. II c. W II międzyszkolnym etapie konkursu, który odbył się 12 marca 2014 r. w Zespole Szkół nr 21 im. Olimpijczyków przy ul. Siennickiej, zespół ten zajął drugie miejsce wśród gimnazjów Pragi Południe.

Zwycięstwo w konkursie Wiedzy o Pradze-Południe

Zachęcony sukcesem zespół i jego opiekunka przez trzy tygodnie wertowali zalecone przez organizatora książki, jeździli po dzielnicy, oglądali zdjęcia i plany dzielnicy. Finał Konkursu Wiedzy o Pradze Południe odbył się w Centralnej Bibliotece Wojskowej 15. kwietnia 2014 roku. Do oceny wiedzy uczniów zostało powołane jury składające się z varsavianistów i miłośników dzielnicy.

Zespoły szkolne odpowiadały na szereg pytań z zakresu historii, architektury i topografii dzielnicy. Zacięta walka trwała do końca, a szala zwycięstwa przechylała się raz w jedną raz w drugą stronę. Jednak na końcu najlepszym wśród gimnazjalistów okazał się zespół uczniów z naszego Gimnazjum nr 18 im. Ignacego Jana Paderewskiego - Filip Skura, Marta Drabek oraz Kamila Nalazek. Drugie miejsce zajął zespół z Gimnazjum nr 25 im. Czesława Niemena, a trzecie miejsce - Gimnazjum nr 21 im. Olimpijczyków. Bardzo się cieszyliśmy i byliśmy bardzo dumni, że nasza długa i ciężka praca przyniosła taki efekt!

Zwycięstwo w konkursie Wiedzy o Pradze-Południe

Oprac. Barbara Bolesta

 

Projekt edukacyjny - Czy młodzież naszego gimnazjum lubi czytać?

Rok 2014 jest ogłoszony "Rokiem Czytelnictwa" i otwiera Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014 - 2020. Stawia to duże wyzwanie przed całym społeczeństwem, przed szkołami i przed dziećmi i młodzieżą. Wprawdzie biblioteki szkolne nie są objęte tym perspektywicznym programem, jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jeżeli dzieci i młodzież nie czytają teraz, to zapewne nie będą z przyjemnością sięgać po słowo pisane w przyszłości.

Uczniowie klas drugich naszej szkoły przeprowadzili w roku bieżącym badania dotyczące stosunku gimnazjalistów do czytelnictwa. Ankiety przeprowadzono w dwunastu klasach - po cztery na każdym poziomie nauczania. Były to prace związane z wykonaniem projektu, do którego przystąpiły trzy grupy uczniów klas drugich, jednak arkusze wywiadów były tak ułożone by wyniki były porównywalne i pozwoliły udzielić możliwie najpełniejszej odpowiedzi na pytanie "Czy uczniowie naszej szkoły lubią czytać?". Jednocześnie stworzyliśmy listę najpopularniejszych autorów i najbardziej lubianych tytułów czytanych przez uczniów książek.

Już wkrótce na stronie naszej biblioteki szczegółowe opracowanie wyników badań.

Oprac. Barbara Bolesta