Godziny pracy biblioteki :
poniedziałek | 8:00 – 15:00 |
wtorek | 8:00 – 15:00 |
środa | nieczynna dla wypożyczeń |
czwartek | 8:00 – 15:00 |
piątek | 8:00 – 15:00 |
Biblioteka znajduje się na parterze szkoły. Zajmuje 2 pomieszczenia (p. 8, 9), w których funkcjonują:
Biblioteka oferuje:
Biblioteka organizuje:
Nauczyciele bibliotekarze:
Historia
Biblioteka Szkoły Podstawowej nr 15 w Warszawie powstała w 1959 roku, wraz z utworzeniem szkoły. Przez lata swego istnienia zmieniała swą lokalizację: początkowo mieściła się na 2 piętrze, potem na parterze, gdzie zajmowała 2 pomieszczenia - jedno przeznaczone na wypożyczalnię, drugie, mieszczące ok. 15-18 czytelników - na czytelnię.
Księgozbiór biblioteki był ciągle wzbogacany o lektury szkolne, literaturę dziecięcą i młodzieżową oraz literaturę popularnonaukową, chętnie wykorzystywaną przez nauczycieli na zajęciach lekcyjnych.
W roku 1999 zbiory biblioteki liczyły ok. 17,500 woluminów. W tym samym roku biblioteka otrzymała 2 komputery – 1 do czytelni, z którego chętnie korzystali wszyscy uczniowie naszej szkoły, drugi przeznaczony został do prac biblioteczno-technicznych. Zakupiony został również program biblioteczny SOWA i rozpoczęto proces komputeryzacji.
W wyniku reformy systemu oświaty w roku 1999 w Szkole Podstawowej nr 15 przy ul. Angorskiej 2 powstało Gimnazjum nr 18. W następnym roku biblioteka otrzymała 2 większe pomieszczenia, które zostały wyremontowane. Biblioteka została też wyposażona w telewizor, odtwarzacz video i 4 komputery dla czytelników.
25 czerwca 2004 roku zakończyła działalność Szkoła Podstawowa nr 15 i w związku z tym nastąpiła również likwidacja biblioteki. Znaczną część zbiorów przekazano innym bibliotekom szkół podstawowych, część przejęła biblioteka Gimnazjum nr 18. Biblioteka otrzymała nowoczesny wystrój.
Oprac. Barbara Bolesta
Regulaminy
Regulaminy obowiązujące w bibliotece:
Regulamin korzystania z czytelni szkolnej
Regulamin korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej
Regulamin korzystania ze stanowiska internetowego w czytelni szkolnej
Oprac. Barbara Bolesta
ICIM
ICIM w Gimnazjum nr 18
Od 2006 r. w bibliotece szkolnej naszego gimnazjum działa Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM) dzięki realizacji projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej: "Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej w Bibliotekach Szkolnych i Pedagogicznych", współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Biblioteka Gimnazjum nr 18 uzyskała we wrześniu 2006r. 4 stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu i wielofunkcyjne urządzenie sieciowe wielofunkcyjne (drukarka, skaner) oraz oprogramowanie multimedialne:
Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej służy przede wszystkim celom edukacyjnym. Użytkownicy mogą poszukiwać w Internecie lub w encyklopediach multimedialnych informacji potrzebnych do wykorzystania na lekcjach i innych zajęciach oraz mogą tworzyć własne dokumenty i prezentacje oraz korzystać z dostępnych w bibliotece programów edukacyjnych.
Wyposażenie w sprzęt, taki jak telewizor, odtwarzacz dvd i odtwarzacz wideo sprzyja prezentacji uczniom programów edukacyjnych, obrazujących wprowadzane treści.
Szczegółowe zasady korzystania z ICIM określa regulamin.
Po ukończeniu kursu ‘Opiekun szkolnego centrum multimedialnego i informacyjnego’ opiekę nad centrum pełnią nauczyciele bibliotekarze: Barbara Bolesta oraz Krystyna Mędrala.
Komputeryzacja Biblioteki Gimnazjum nr 18
W 2006 roku nastąpiła intensyfikacja prac nad stworzeniem bazy danych zbiorów bibliotecznych i automatyzacją procesów bibliotecznych w programie SOWA.
Proces komputeryzacji, znacznie usprawnił działalność informacyjną biblioteki. Umożliwił powstanie dodatkowych źródeł informacji o zbiorach bibliotecznych – utworzone zostały komputerowe katalogi i kartoteki.
Oprac. Barbara Bolesta
Zbiory
Zbiory Biblioteki Gimnazjum nr 18
Zbiory Biblioteki Gimnazjum nr 18 tworzą: książki, czasopisma, kasety VHS, kasety audio, płyty CD oraz multimedia. Księgozbiór jest w całości opracowany elektronicznie w programie komputerowym SOWA. Użytkownicy biblioteki mogą wyszukiwać pozycje za pomocą katalogów: alfabetycznego, tytułowego, rzeczowego wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD), haseł przedmiotowych, sygnatury, działów, identyfikatora, nr ISBN oraz wg serii wydawniczych i wydawców.
Lektury gimnazjum są wydzielone na oddzielnych półkach, natomiast pozostałe zbiory są rozmieszczone na półkach wg klasyfikacji UKD.
Biblioteka Gimnazjum nr 18 posiada ponad 19,5 tys. egzemplarzy zbiorów. Oferuje swoim czytelnikom bogaty wybór książek, zbiorów specjalnych oraz innych dokumentów przydatnych uczniom, nauczycielom i rodzicom. Użytkownicy biblioteki mają do dyspozycji księgozbiór podręczny złożony z encyklopedii, słowników oraz informatorów. Księgozbiór podręczny jest udostępniany na miejscu.
Zbiory są gromadzone zgodnie z potrzebami użytkowników.
Czytelnicy mają również do dyspozycji:
Biblioteka prenumeruje następujące tytuły wydawnictw ciągłych:
Ponadto bezpłatnie otrzymujemy czasopisma:
Oprac. Barbara Bolesta
Przydatne informacje
Bibliografia załącznikowa.
Bibliografia to „uporządkowany spis dokumentów dobranych wg pewnych kryteriów, spełniający określone zadania informacyjne”.
Pisząc różnego rodzaju prace czy przygotowując prezentacje musimy załączyć bibliografię załącznikową, czyli podać wykaz dokumentów (książki, czasopisma, artykuły, publikacje z Internetu itp.), które wykorzystaliśmy przy tworzeniu naszej pracy.
Bibliografia załącznikowa jest integralną częścią każdej pracy. Należy umieszczać ją na końcu pracy. Opisy powinny być uszeregowane w kolejności alfabetycznej i ponumerowane.
Zasady sporządzania opisów dokumentów są znormalizowane:
Od 2007 r. wprowadzono obowiązek podawania w opisie nr ISBN (międzynarodowy znormalizowany numer książki) – numer ten zawiera informacje o kraju, wydawcy i o danej książce. Do końca 2006 r. numer ten składał się z 10 znaków a od stycznia 2007 r. wprowadzono 13 znaków.
Podstawowym źródłem danych dla wydawnictw zwartych (książek) jest karta tytułowa lub jej substytut (wiarygodna kopia). Dla dokumentów elektronicznych dane są przejmowanie z etykiety, okładki, opakowania lub dokumentu towarzyszącego.
Norma nie precyzuje stosowania znaków interpunkcyjnych – zasadą jest, żeby stosować przyjętą interpunkcję we wszystkich opisach konsekwentnie. Należy stosować jednolite zasady również w doborze elementów opisu, sposobu przedstawiania elementów opisu, stosowania skrótów, wyróżnienia graficznego czy kroju czcionki.
Opis bibliograficzny książki
Nazwisko i imię autora: Tytuł. Wydanie. Miejsce wydania: nazwa wydawcy, rok wydania. (Nazwa serii). ISBN – znormalizowany numer książki.
Elementy zaznaczone pogrubionym drukiem są obowiązkowe.
Przykłady :
Gdy autor nie jest znany lub autorów jest więcej niż 3 opis zaczynamy od tytułu.
Opis bibliograficzny pracy zbiorowej
Przykłady:
Opis bibliograficzny rozdziału książki.
Obowiązkowe elementy opisu:
Nazwisko i imię autora rozdziału: Tytuł książki. Wydanie. Rok wydania. ISBN. Tytuł rozdziału, numery stron.
Przykłady:
Opis bibliograficzny rozdziału w pracy zbiorowej.
Obowiązkowe elementy opisu:
Nazwisko i imię autora rozdziału: Tytuł rozdziału. W: Tytuł pracy zbiorowej. Rok wydania. ISBN, numery stron.
Przykłady:
Opis bibliograficzny artykułu z czasopisma.
Obowiązkowe elementy opisu:
Nazwisko i imię autora artykułu: Tytuł artykułu. „Tytuł czasopisma” Rok, numer czasopisma, strony.
Przykłady:
Oprac. Barbara Bolesta
Artykuły
Poniżej można ściągnąć wybrane w formacie Adobe PDF.
Byłam schizofreniczką
Edukacja wielokulturowa
Manipulacje
Myśl pedagogiczna zawarta w utworach Astrid Lindgren
Oprac. Barbara Bolesta
Sukces w konkursie wiedzy o Pradze Południe
Reprezentacja naszej szkoły zajęła I miejsce w Konkursie Wiedzy o Pradze-Południe. Konkurs ten został zorganizowany przez biuro senatora Marka Borowskiego we współpracy z burmistrzem Tomaszem Kucharskim oraz Urzędem Dzielnicy Pragi-Południe.
Warszawscy uczniowie znają Stare Miasto i Łazienki, spotykają się w Złotych Tarasach, dość swobodnie poruszają się po Śródmieściu, ale dzielnica, w której mieszkają nie jest im znana. Konkurs miał to zmienić. Praga Południe to część miasta związana z wieloma wydarzeniami historycznymi, przede wszystkim z powstaniem listopadowym, ale także fragment, w którym obok starej, przedwojennej podmiejskiej zabudowy wyrosły osiedla z końca XX wieku i współczesne apartamentowce. A wszystko to zatopione wśród bardzo licznych terenów zielonych. Organizatorzy konkursu chcieli przybliżyć uczniom gimnazjów historię i współczesność tej części stolicy, w której mieszkają.
Koordynatorem konkursu w naszej szkole była p. Barbara Bolesta. Stanęło przed nią zadanie przygotowania materiałów na temat historii i współczesności Pragi-Południe, organizacja i przeprowadzenie wewnątrzszkolnych eliminacji, a następnie przygotowanie trzyosobowej reprezentacji szkoły do udziału w eliminacjach międzyszkolnych i ewentualnie do dalszych zmagań w następnym etapie konkursu.
Do etapu wewnątrzszkolnego zgłosiło się 49 uczniów, spośród których 2. lutego wyłoniono najlepszy trzyosobowy zespół uczniów. Byli to Filip Skura z kl. I d oraz Marta Drabek i Kamila Nalazek, obie z kl. II c. W II międzyszkolnym etapie konkursu, który odbył się 12 marca 2014 r. w Zespole Szkół nr 21 im. Olimpijczyków przy ul. Siennickiej, zespół ten zajął drugie miejsce wśród gimnazjów Pragi Południe.
Zachęcony sukcesem zespół i jego opiekunka przez trzy tygodnie wertowali zalecone przez organizatora książki, jeździli po dzielnicy, oglądali zdjęcia i plany dzielnicy. Finał Konkursu Wiedzy o Pradze Południe odbył się w Centralnej Bibliotece Wojskowej 15. kwietnia 2014 roku. Do oceny wiedzy uczniów zostało powołane jury składające się z varsavianistów i miłośników dzielnicy.
Zespoły szkolne odpowiadały na szereg pytań z zakresu historii, architektury i topografii dzielnicy. Zacięta walka trwała do końca, a szala zwycięstwa przechylała się raz w jedną raz w drugą stronę. Jednak na końcu najlepszym wśród gimnazjalistów okazał się zespół uczniów z naszego Gimnazjum nr 18 im. Ignacego Jana Paderewskiego - Filip Skura, Marta Drabek oraz Kamila Nalazek. Drugie miejsce zajął zespół z Gimnazjum nr 25 im. Czesława Niemena, a trzecie miejsce - Gimnazjum nr 21 im. Olimpijczyków. Bardzo się cieszyliśmy i byliśmy bardzo dumni, że nasza długa i ciężka praca przyniosła taki efekt!
Oprac. Barbara Bolesta
Projekt edukacyjny - Czy młodzież naszego gimnazjum lubi czytać?
Rok 2014 jest ogłoszony "Rokiem Czytelnictwa" i otwiera Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014 - 2020. Stawia to duże wyzwanie przed całym społeczeństwem, przed szkołami i przed dziećmi i młodzieżą. Wprawdzie biblioteki szkolne nie są objęte tym perspektywicznym programem, jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jeżeli dzieci i młodzież nie czytają teraz, to zapewne nie będą z przyjemnością sięgać po słowo pisane w przyszłości.
Uczniowie klas drugich naszej szkoły przeprowadzili w roku bieżącym badania dotyczące stosunku gimnazjalistów do czytelnictwa. Ankiety przeprowadzono w dwunastu klasach - po cztery na każdym poziomie nauczania. Były to prace związane z wykonaniem projektu, do którego przystąpiły trzy grupy uczniów klas drugich, jednak arkusze wywiadów były tak ułożone by wyniki były porównywalne i pozwoliły udzielić możliwie najpełniejszej odpowiedzi na pytanie "Czy uczniowie naszej szkoły lubią czytać?". Jednocześnie stworzyliśmy listę najpopularniejszych autorów i najbardziej lubianych tytułów czytanych przez uczniów książek.
Już wkrótce na stronie naszej biblioteki szczegółowe opracowanie wyników badań.
Oprac. Barbara Bolesta